10:42

شاهید مظفری قائم مقام معاون صدا از برپایی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی با نام «پژواک» در اوایل خرداد سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تا پیش از این معاونت صدا با جشنواره های رادیو فضای رقابتی‌ای میان برنامه‌سازان ایجاد می‌کرد لیکن بنا بر تدبیر معاون محترم جناب حاج آقای بخشی زاده و تایید ریاست محترم سازمان مقرر شد این بار بر ساختار مستند متمرکز شویم و با برگزاری جشنواره ای با عنوان پژواک ساختار مستند را در رادیو احیا نماییم ساختاری که برای انعکاس حقایق با مشارکت مردم از بالاترین ظرفیت ممکن برخوردار است.
به گزارش رسیده، وی افزود: با توجه به لزوم تحول در ساختار و تغییر در رویکرد که برخاسته از نگاه رئیس سازمان صداوسیما در دوره جدید است، معاونت صدا تصمیم گرفت در اولین گام به ساختارهای برنامه‌سازی و موضوعات مغفول مانده توجه کند و با راهبری مدبرانه معاون محترم چراغ اولین جشنواره مستند رادیویی روشن شد.

مظفری قالب مستند را يکي از قالب‌هاي سخت و جذاب برنامه‌ سازي در راديو دانست و گفت: این قالب مبتني بر واقعيت و شواهد عيني است و مي‌تواند علاوه بر افزايش آگاهي و اطلاعات عموم مردم، موجب انتقال ارزش‌هاي زيادي به مخاطب شود و تأثير لازم را بر پیام گیران و شنوندگان خود بگذارد.
قائم مقام معاون صدا تصریح کرد: ما در عصری هستیم که مدل ارتباط با مخاطب تغییر کرده‌است و ارتباط گیرندگان خودرسانه هستند. مخاطب امروز با دراختیار داشتن یک نرم‌افزار ساده و یا تلفن همراه هوشمند با حضور در منبع اطلاعاتی می‌تواند خالق یک اثر مستند باشد. از این رو در مستند رادیویی می‌توان بخشی از آورده محتوا را از مخاطب دریافت کرد و او را در تولید محتوا سهیم کرد.
وی با اشاره به تمرکز جشنواره بر محورهای موضوعی گفت: محورهای جشنواره که در سه بخش اصلی، مردمی و مستندنگاری تبیین شده‌ بر رویکرد تحولی سازمان متمرکز شده است و سعی شده نقش مردم پررنگ تر شود. سبک زندگی ایرانی اسلامی، هدایت فرهنگی با شیوه‌های جدید، هویت ملی و انقلابی، پراکندن امید ونشاط، همبستگی ملی همراه با وحدت ملی، عدالت گستری و مطالبه‌گری و مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین از جمله محورهای موضوعی هستند که منظومه محتوایی جشنواره بر اساس آن شکل گرفته است.
مظفری شعار جشنواره را برگرفته از ماهیت و جوهره مستند دانست و گفت: با رویکرد واقع‌گرایی، شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» را برای این جشنواره انتخاب کرده‌ایم تا تصویری از جوهره اصلی مستند یعنی بازنمایی حقیقت را در این جشنواره شاهد باشیم.
قائم مقام معاون صدا ارتقای دانش برنامه‌سازان را یکی از اهداف جشنواره برشمرد و تأکید کرد: با انتشار فراخوان جشنواره و پایان یافتن مهلت ارسال آثار شاهد جوشش و شوق و ذوق میان اهالی رادیو در تهران و مراکز هستیم و بسیاری از برنامه‌سازان با تکیه بر علاقه‌مندی‌شان به مستند، آثار ارزشمندی را به جشنواره ارسال کرده‌اند.

وی با اشاره به انتخاب «پژواک» برای این جشنواره گفت: شعار جشنواره مبتنی بر سرواژه عنوان «پژواک» است که ملاک انتخاب داوران نیز محسوب می‌شود. «پ» بر پژوهش محور بودن، «ژ» بر ژرف‌اندیشی و عمیق بودن، «و» بر وضوح و شفافیت و کیفیت شنیداری، «ا» بر اصالت محتوای اثر و بدیع بودنش و «ک» مبتنی بر کارایی و اثربخشی است.

مظفری ارتقای مخاطب و کشف استعدادهای جدید را بخش دیگری از فرآیند این جشنواره دانست و گفت: راه کارهای ظرفیت سازی مشارکت مخاطب در این جشنواره فضای تازه‌ای را پیش روی رسانه خواهد گشود که یکی از این راه کارها راه‌اندازی باشگاه تخصصی مستندسازان است که همین اتفاق ظرفیت و محملی برای آموزش و ارتقای کیفی برنامه‌سازان حرفه ای در این حوزه خواهد بود.

قائم مقام معاون صدا در پایان از راه‌اندازی رادیو فصلی با موضوع مستند از عید فطر تا پایان جشنواره مستند رادیویی خبر داد و گفت: همراهان رادیو در ماه اردیبهشت بیشتر با فضای مستند آشنا خواهند شد و با در نظر گرفتن جدول پخش برنامه‌های مستند در شبکه‌های رادیویی معاونت صدا متناسب با ماموریت شبکه و مخاطب هدف، سهم این گونه برنامه‌سازی در نزد
برنامه‌سازان و مخاطبان افزایش خواهد یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *