19:55

مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی «خورشید شکسته» به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و خاندان مطهر ایشان در محوطه ایوان شمس برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی خورشید شکسته با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی در بین اقشار مختلف جامعه با مجالس شهادت حضرت علی اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین (ع) روزهای ۱۲، ۱۵ و ۱۸ مردادماه ساعت ۱۱ در محوطه باز ایوان شمس واقع در ابتدای بزرگراه کردستان اجرا می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم آزاد است.
خورشید شکسته توسط گروه فتح خیبر به سرپرستی قوام‌الدین قاسمی و گروه هفتاد و دو تن به سرپرستی احمد صدقی به همت ستاد گردشگری شهرداری تهران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود.

اجرای بیست و نهمین آیین تعزیه در فرهنگسرای خاوران
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امسال به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) با اجرای آیین تعزیه با عنوان تعزیت خورشید در ۱۲ منطقه میزبان عزاداران است. یکی از این مناطق که اجرای تعزیه در آن مسبوق به سابقه است منطقه ۱۵ و فرهنگسرای خاوران است.
بیست و نهمین مجلس تعزیه در فرهنگسرای خاوران از هشتم مرداد (اول محرم) به مدت ۱۰ شب ساعت ۱۸ در سالن روباز سوم خرداد این فرهنگسرا برگزار می‌شود.
حفظ صیانت و ترویج سنت آیینی تعزیه‌خوانی با تاکید بر آواهای اصیل و نسخ مستند، افزایش آگاهی تاریخی و مذهبی مردم درباره واقعه عاشورا، معرفی الگوهای راستین و ایجاد پیوند عمیق عاطفی با آنان، آشنایی نسل جوان با آرمان‌های امام حسین(ع) و آشنایی با هنر اصیل شبیه خوانی از اهداف برگزاری این مراسم تعزیه است.
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛ هشتم مرداد، شهادت شاهچراغ(ع)، متوکل عباسی، شهادت حضرت مسلم(ع)، شهادت دوطفلان مسلم(ع)، شهادت حربن یزید ریاحی، شهادت حضرت قاسم(ع)، شهادت حضرت علی اکبر(ع) و شهادت حضرت عباس(ع) از عناوین مجالس تعزیه‌خوانی فرهنگسرای خاوران است که به سرپرستی حاج مرتضی نمکی برگزار می‌شود.
مهران فرج‌اللهی، محمد میرهدایتی، عباس میرابراهیمی، مهدی میرابراهیمی، محمدرضا رجبی،علی معینیان، بیژن معینیان به عنوان موافق‌خوان، عبدالله حاج حسن، قاسم صادقی و محمد معینیان در مقام مخالف‌خوان، علی‌اصغر معینیان جامه‌دار، حمید فرخی نوازنده شیپور، ابوالفضل ملک محمدی نوازنده طبل و عباسی نوازنده نی و امیرعلی رضایی بچه‌خوان از هنرمندان این مجالس تعزیه هستند.

اجرای تعزیه‌خوانی در باغ کتاب تهران
نمایش تعزیه‌خوانی با اجرای گروه خیمه به سرپرستی سیدمحسن هاشمی به مناسبت دهه اول محرم از هشتم تا ۱۵ مرداد از ساعت ۲۱ تا ۲۲ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای ورودی اصلی باغ کتاب تهران برگزار می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است.
مجالس تعزیه‌خوانی طی هشت شب روایت‌های مختلفی از واقعه عاشورا را بیان می‌کند که شامل مجلس اول؛ شهادت شاهچراغ، مجلس دوم؛ فضل و فتاح، مجلس سوم؛ شهادت حضرت مسلم(ع)، مجلس چهارم؛ شهادت حر ابن یزید ریاحی، مجلس پنجم؛ شهادت حضرت قاسم(ع)، مجلس ششم؛ شهادت حضرت علی اکبر(ع)، مجلس هفتم؛ مجلس شهادت حضرت ابوالفضل(ع) و مجلس هشتم؛ شهادت امام حسین(ع) است.
باغ کتاب تهران در بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی واقع شده است.

اجرای نمایش «روزهایی که به یادت گذشت»
نمایش مذهبی روزهایی که به یادت گذشت، به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان، از نهم تا بیستم مرداد ساعت ۱۷، در سالن فجر فرهنگسرای اسلامی واقع در بزرگراه نواب صفوی، ابتدای خیابان کمیل شرقی اجرا می‌شود.
این نمایش کاری از کانون طلوع هنر فرهنگسرای انقلاب اسلامی است که با قلم سعید شاپوری به نگارش درآمده است.مرضیه نهنگ‌زاده و فرنیا اولیایی بازیگران این نمایش هستند. همچنین نسیم حاجی ساربانی طراح لباس و مهراب رستمی مشاوره این کار را به عهده دارد.
خلاصه داستان نمایش روزهایی که به یادت گذشت به این شرح است؛ «ام‌البنین بعد از واقعه کربلا، بر دروازه مدینه کنار قبرستان بقیع می‌نشیند و منتظر می‌ماند تا حضرت عباس(ع) برگردد و در این انتظار شرح وقایع کربلا و مصائبی که بر اهل بیت گذشته را بازگو می‌کند و عقیده دارد که کربلا در مدینه هم مرثیه‌خوان می‌خواهد….»

برگزاری سوگواره «تکیه ملت» در ایام محرم و صفر
سوگواره تکیه ملت با هدف ترویج فرهنگ حسینی و عاشورایی در ایام محرم و صفر از سوی مدیریت فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می شود.
با توجه به تجربیات و توانمندی‌های ارزشمند سرمایه‌های انسانی، امکانات و ظرفیت‌های مناطق و مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این برنامه طی فراخوان عمومی از شهروندان، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی مردمی فعال در حوزه نوجوان و جوان کلان‌شهر تهران درخواست می‌کند تا ایده‌های نو، خلاقانه و نیز الگوهای موفق اجرایی خود را با موضوع برپایی آیین‌های سوگواری در محرم و صفر به دبیرخانه سوگواره (مدیریت فرهنگی هنری منطقه چهار، فرهنگسرای اشراق) ارسال کنند.
این برنامه در نظر دارد با دریافت ایده‌های نو، خلاقانه، ابتکاری و نیز معرفی الگوهای فعالیتی موفق، ضمن شناسایی و سازماندهی فعالان این حوزه در سوگ حسینی در مناطق ۲۲گانه شهر تهران، با معرفی بهترین‌ها در دو بخش؛ ایده‌های نو و الگوهای اجرا شده موفق از آنان حمایت و پشتیبانی و در فعالیت‌های آنان تسهیل‌گری کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *