13:27

شرکت سازنده سری بازی‌های ترسناک «رزیدنت اویل» به استفاده بدون مجوز از عکس‌های مشمول حق تالیف در چند بازی معروف خود متهم شد.
به گزارش ایرنا به نقل از پالی‌گان (Polygon)، یک هنرمند و طراح به نام جودی اِی. جوراسک (Judy A. Juracek) از شرکت ژاپنی کپ‌کام که از نام‌های شناخته شده در صنعت توسعه و نشر بازیهای ویدئویی در جهان است، به دلیل آنچه استفاده بدون مجوز از عکس‌های مشمول قانون حق تالیف خواند، به دادگاه کانکتیکات شکایت کرد.
جوراسک ادعا می‌کند کمپانی کپ‌کام در طراحی فضاها و جزئیات موجود در بازی رزیدنت اویل ۴، شیطان هم گریه می‌کند (Devil may cry) و چند بازی دیگر از عکس‌هایی که در کتاب سطوح (Surfaces) از او چاپ شده بود، استفاده کرده است.
به گفته این هنرمند، دستکم ۸۰ عکس از کتاب او که در سال ۱۹۹۶ چاپ و روانه بازار شد، بدون اجازه و رضایت نویسنده مورد سوءاستفاده کپ کام قرار گرفته است. یک سی دی حاوی تصاویر کتاب به آن ضمیمه شده که استفاده تجاری از آن منوط به خرید مجوز است؛ مجوزی که نویسنده می‌گوید کپ کام هیچوقت از او نگرفت.
در مدارکی که در ارتباط با این دعوی به دادگاه ارائه شد، تصویری از صحنه‌های بازی در کنار عکس‌های کتاب جوراسک قرار داده شده و شباهت‌های موجود در بین آنها برجسته و مشخص شده‌اند.
بخشی از شواهدی که در این پرونده به آنها استناد شده است، در جریان یک حمله هکری به دست آمدند که کپ کام سال گذشته هدف آن قرار گرفت. به موجب این حمله، اطلاعات کارکنان، گزارشات فروش و دیگر اطلاعات خصوصی این شرکت بزرگ افشا شدند.
وکلای جوراسک به اتهام نقض حق تالیف، درخواست ۱۲ میلیون دلار غرامت از مدعی علیه کرده‌اند و می‌خواهند به ازای هر تصویری که بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته، ۲ هزار و پانصد تا ۲۵ هزار دلار به صاحب اثر پرداخت شود.

تولد ژانر ترس و بقا با مجموعه رزیدنت اویل
رزیدنت اویل اولین بازی جهان بود که در ژانر ترس و بقا به بازار بازی‌های ویدئویی آمد. اولین قسمت از این بازی در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، در این بازی برای اولین بار داستان شیوع ویروس تی از کارخانه آمبرلا روایت شد، ویروسی که در انسان‌ها جهش ژنتیکی ایجاد می‌کرد و از آنها مرده‌های متحرک و هیولاهای وحشتناک می‌ساخت و بازیکن ماموریت داشت با این بحران و پیامدهای ناشی از آن مقابله کند. استقبال بی‌نظیر از این بازی و محبوبیتی که در بین مخاطبان به دست آورد کمپانی کپ کام و شینجی میکامی طراح بازی را به ساخت قسمت‌های بعدی از آن ترغیب کرد. به تدریج از روی داستان این بازی رمان‌، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن نیز خلق شد.
قسمت چهارم از سری بازیهای رزیدنت اویل ژانویه سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. براساس آماری که شهریور سال گذشته منتشر شد، تاکنون ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه از این بازی در جهان به فروش رفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *