15:50

یگ کارگردان سینما با ابراز امیدواری از اینکه مدیران آینده سینما اوضاع را برای فعالیت مناسب کنند، از برخی اتهام‌زنی‌ها به اهالی فرهنگ و هنر انتقاد کرد و آن‌ها را خطرناک و نوعی فرافکنی دانست.
حسن برزیده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت این روزهایش و اینکه آیا فیلم جدیدی را برای ساخت در دست دارد؟ بیان کرد: این روزها بیشتر فیلم می‌بینم، می‌نویسم و می‌خوانم چون در این وضعیت کرونا و شرایط بد سینما نمی‌شود کار کرد، به هرحال تهیه‌کنندگانی که من می‌شناسم بیشتر دنبال کار سالم هستند و معتقدند در این اوضاع سرمایه برنمی‌گردد، یعنی نه تنها سودی عاید کسی نمی‌شود بلکه برای بازگشت سرمایه هم امیدی نیست؛ بنابراین فعلا برای ما شرایط راکد است مگر برای کسانی که خودشان برای ساخت فیلم پول دارند یا می‌توانند از جایی کمک بگیرند و پولی در اختیار داشته باشند.
او در پاسخ به اینکه با توجه به توصیف بدی که از شرایط سینما دارد و با توجه به حجم انبوه فیلم‌های اکران نشده اوضاع سینما را چطور پیش‌بینی می‌کند؟ اظهار کرد:‌ درباره فیلم‌ها که به نظرم فقط بخشی از ماجرا به کرونا بر می‌گردد و اگر یادمان باشد قبل از کرونا هم مشکل اکران داشتیم و تعداد فیلم‌هایی که تولید می شدند تناسبی با شرایط اکران نداشت، اما کرونا بیشتر به این قضیه دامن زد ضمن اینکه آنطور که برخی مسئولان می‌گویند این وضعیت کرونایی حتی با وجود واکسیناسیون هم شاید تا سال دیگر ادامه داشته باشد پس شرایط نگران کننده است مگر اینکه راهکارهایی پیدا شود.
کارگردان «دکل» و «مزار شریف» ادامه داد: البته واقعیت این است که من نگرانی‌های دیگری دارم و بخشی از آن به نگاه آدم‌های جدیدی بر می‌گردد که قرار است حوزه فرهنگ و وزارت ارشاد را اداره کنند. این نگرانی‌ها با توجه به تجربه گذشته وجود دارد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
برزیده با اشاره به دولت‌های نهم و دهم که جریان حاکم بر آن زمان را با جریانی که از این پس قدرت را در دست می‌گیرد نزدیک می‌داند، اضافه کرد: من امیدوارم دوستان جدید از آن هشت سال آقای احمدی‌نژاد و دوستان دیگرِ در راس کار (در حوزه سینما) درس عبرت بگیرند چون روشن است که آن‌ها ناموفق بودند و اتفاقات بدی در آن دوران رخ داد. امروز هم می‌بینیم که برخی‌ها، هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در بخش‌های دیگر بدجور خط و نشان می‌کشند. چند روز پیش دیدم اطلاعیه‌ای داده بودند مبنی براینکه آقای رئیسی باید به شدت با هنرمندانی که وابسته و نفوذی هستند برخورد کند. خود ِ این عبارات بسیار خطرناک و تلخ است چون اگر یک دادگاه باشد و ثابت کند که مثلاً حسن برزیده از سفارت انگلستان خط می‌گیرد خیلی هم خوب است و ما هم استقبال می‌کنیم که پیگیری کنند تا جاسوس و وابسته مشخص شوند، اما وقتی قرار است همینطوری به آدم‌ها اَنگ و اتهام زده شود تا با این خشونت حذف شوند شرایط بدی می‌تواند به وجود آید و امیدوارم آقای رئیسی فریب این افراد را نخورد.
وی ادامه داد: من شخصا مطمئن هستم نفوذی‌ای که آن‌ها می‌گویند وجود دارد و در آن شکی ندارم، حتی در دستگاه‌های اطلاعاتی هم نفوذی هست و قطعا در حوزه فرهنگ و هنر هم پیدا می‌شود، اما اگر نفوذی وجود دارد، آیا یکی از وظایفش این نیست که آدم‌های درست و حسابی و دلسوز و فهیم را حذف کند؟ من یادم می آید زمان جنگ (عراق و ایران) اسرائیل گفت ایران با ما ارتباط دارد و از ما اسلحه می‌خرد. امام گفتند این‌ها بَحر نجاست هستند و می‌خواهند خود را یک جوری به ما وصل کنند که نجس شویم. حالا هم حکایت این طور است، یعنی اگر جاسوسانی وجود داشته باشند – که از نظر من وجود دارند – سعی می‌کنند اولین کاری که انجام می‌دهند این باشد که آدم‌های دلسوز و باهوش و کسانی که می‌توانند مچ آن‌ نفوذی‌های واقعی را بگیرند حذف کنند و بهترین روش هم این است که آن‌ها را متهم به جاسوسی و نفوذی بودن بکنند یا برچسب بزنند که آن‌ها قصد دارند مملکت و حکومت را از بین ببرند. جوی که اخیرا این دوستان تند ما درست می‌کنند – دوستانی که سوابق و تجارب‌شان هم مشخص کرده چقدر از نگاه فرهنگی تهی هستند – بسیار خطرناک است.
او افزود: بعضی وقت‌ها این دوستان به ما می‌گفتند که ما با هم اختلاف سلیقه داریم، ولی من معتقدم اتفاقاً اختلاف “عقیده” داریم؛ یعنی ما یک چیز می‌گوییم و آن‌ها یک چیز دیگر. من خود را مسلمان و آدم معتقدی می‌دانم اما اسلام آن‌ها را نمی‌شناسم. انگار اسلام آن‌ها فقط امکانی برای حکومت کردن و کار کردن است و حقیقتی نیست که بتوان پشت آن ایستاد. بنابراین خیلی دلم می‌خواهد که امیدوار باشم تجارب تلخ گذشته درسی باشد تا دولت جدید مراقبت و از این آدم‌ها دوری کند. امیدوارم آقای رئیسی افراد مناسبی را در این عرصه برسر کار بگذارد تا میان فیلمسازان وحدت ایجاد شود و در این اوضاع سخت بتوانند کار کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *