12:50

کارگردان فیلم سینمایی «دست‌های خالی»، با تاکید بر اینکه سینمای انقلاب تعالی اخلاق و ارزش‌های والای انسانی است، گفت: انقلاب اسلامی انقلاب بیدار کردن ضمیرهای خاموش و حمایت از مظلومین بوده و هست. سینمای انقلاب هم باید متاثر از آرمان‌های انقلاب در جهت ثبت تصاویر همین اصول حرکت کند.

به گزارش ایرنا، هنر انقلاب اسلامی ایران با شکل‌گیری و به پیروزی رسیدن جنبش مردمی و اسلامی این انقلاب متولد و به بلوغ رسید. به این ترتیب هنر انقلاب رفته رفته به یک مکتب واحد تبدیل و هنرمندان انقلابی بسیاری را تربیت و به عرصه فرهنگ و هنر کشور تزریق کرد. این اتفاق در سینمای پس از انقلاب نمایان‌تر است.

ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما، درباره سینمای انقلاب و آینده پیشِ رو در چهارمین دهه حیات و پویایی آن گفت: بعد از انقلاب ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که به عنوان یک هنر مصادیق زیادی به عنوان نمونه مشابه نداشتیم. ما می‌دانستیم که باید برای چه هدفی فیلم بسازیم اما اینکه چگونه دست به کار بشویم، از چه روشی بتوانیم مخاطب را راضی کنیم و در عین حفظ همه اصول آرمان‌های انقلاب را هم به تصویر بکشیم، کار بسیار دشواری بود.

وی با اشاره به اینکه با وقوع جنگ تحمیلی با مسئله سهل و ممتنعی مواجه شدیم که توانست در ابتدا شاخص‌های جدیدی را به ما ارائه دهد، افزود: امروز مخاطب مانند گذشته یک مخاطب منفعل نیست و عملا تعیین کننده سرنوشت یک کار، شیوه کارها و موضوعات است. اینکه می‌گویند مخاطبین تمایلی به دیدن فیلم‌های دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی ندارند موضوعی رد شده است. مخاطب همیشه از اثر هنری خوب استقبال می‌کند، همیشه از دیدن یک فیلم خوب لذت می‌برد و امروز به عنوان یکی از آیتم‌های تعیین کننده می‌تواند موفقیت فیلم را نیز تامین کند.

کارگردان فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران»، ادامه داد: زمانی که یک فیلم‌بین حرفه‌ای به سینما می‌رود در شبکه‌های اجتماعی نظرش را به اشتراک می‌گذارد و سپس مخاطبین او که امروز از هزار نفر نیز بیشتر است به شکل شبکه دومینووار دست به تبلیغ مثبت با منفی از فیلم می‌زنند. حال اگر این اثر جذاب باشد، مطمئنا فارغ از موضوع مخاطبین را جذب می‌کند. اما متاسفانه برخی حواشی یا موضوعات فرعی بر روند فیلم و استقبال از آن اثر می‌گذارد و از همین رو جریانات مختلف سعی می‌کنند که وارد میدان شده یک فیلم را دچار خدشه کنند.

طالبی درباره ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز گفت: امروزه جشنواره‌های مختلف در کشور برگزار می‌شوند که رسالت‌ اکثر آن‌ها همین پرداخت ژانر دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی است. شما جشنواره عمار، مقاومت، فیلم کوتاه حتی جشنواره فیلم فجر را که نگاه کنید می‌بینید که خود فیلم‌سازان جوان هم به سمتی گرایش پیدا کرده‌اند که تکنیک خوب را در جهت موضوع به کار می‌گیرند. از همین رو باید گفت که به شرایط باثبات نزدیک شده‌ایم و تقریبا می‌دانیم که به دنبال چه هستیم.

این کارگردان و نویسنده سینما، افزود: درست است که در مسیر این پیشرفت دشواری‌ها، دشمنی‌ها و موضوعات بسیاری وجود دارد که مانع از تسریع حرکت می‌شود، اما در عین حال در چهل‌سالگی به ژانر مشخصی در حال نزدیک شدن هستیم. سینمای ایران با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. هرگاه کارگردانان و یا نویسندگان به سراغ سوژه‌های ناب با نگرش جدید رفتند یا توانستند با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و تکنیک‌های جلوه‌های ویژه در مسیر تبیین سینما و نظر مخاطب اثر موفقی خلق کنند، توجهات به سینما جلب شد و این‌ها همه مقدمات یک تحول بزرگ است.

طالبی با بیان اینکه سینمای انقلاب تعالی اخلاق و ارزش‌های والای انسانی است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی انقلاب بیدار کردن ضمیرهای خاموش و حمایت از مظلومین بوده و هست. سینمای انقلاب هم باید متاثر از آرمان‌های انقلاب در جهت تصویر کردن و ثبت کردن همین اصول حرکت کند. از همین رو باید مصادیق آن را بعد از ۴۰ سال جدا کنیم و سعی کنیم سینمای غربال شده را که هر کدام منبعث از نکات مثبت دوره‌های مختلف است به شکل کاربردی در اختیاری نسل بعدی قرار دهیم. مطمئنا اتفاقات خوبی در مسیر این انتقال تجربه رقم خواهد خورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *