10:19

ابوالحسن تهامی نژاد از مدیر دوبلاژان باسابقه که به گفته خودش اولین کارهای مرحومه شهلا ناظریان با او بوده، معتقد است: شهلا ناظریان از صداهای ماندگار دوبله ایران بود که با توانمندی اش کم کم توانست در این راه پیشرفت کند.
او می گوید: کارهای اولیه شهلا ناظریان خیلی جالب نبود و اصلا تصور نمی کردیم این خانم در کار گویندگی ترقی کند اما کم کم باعث شگفتی همه ما شد.
تهامی نژاد که از شنیدن خبر درگذشت شهلا ناظریان بسیار متاثر شده بود، به ایسنا گفت: خدا خانم شهلا ناظریان عزیز را رحمت کند. ایشان یکی از بهترین صداهای دوبله را از خودش ساخت و گوینده بسیار توانمندی بود.
این مدیر دوبلاژ باسابقه سپس به بیان خاطرات همکاری با مرحوم ناظریان پرداخت و یادآور شد: مرحوم ناظریان زمانی که دیپلمش را گرفت و وارد کار گویندگی شد، اولین کارش را با من در استودیو شهاب شروع کرد. جالب است ما آن زمان تصور نمی کردیم این خانم در کار گویندگی ترقی کند و به جایی برسد اما رفته رفته پیشرفت کرد. آن زمان به دلیل اینکه ایشان تازه از دبیرستان آمده بود و از یک دوره درس خواندن و امتحان پس دادن وارد عرصه دوبله و کار هنر شده بود و سابقه هنری نداشت، کارهای اولیه اش خیلی جالب نبود اما کم کم باعث شگفتی همه ما شد چون توانست بهترین کارها را به بهترین وجه انجام بدهد و صدایی که می بایست واقعاً در عرصه دوبلاژ نشان بدهد، آن صدا را کم‌کم در خودش کشف کرد.
تهامی سپس به آشنایی مرحومه شهلا ناظریان با سعید شرافت (همسر سابق) و پیشرفتی که باعث مطرح شدنش در عرصه گویندگی شد اشاره کرد.
وی گفت: نباید از نظر دور داشت که بیشترین کسی که یا بیشترین وضعی که ایشان را کمک کرد، ازدواج شان با آقای سعید شرافت بود که خدا رحمتشان کند ایشان هم یکی از بزرگان این عرصه بودند و مرد تحصیلکرده و دانشوری بودند. آقای شرافت در این کار بسیار به خانم ناظریان کمک کردند که چگونه نقش ها را بگوید، بنابراین در زمان ازدواجش با ایشان بود که خانم ناظریان به بالاترین پله‌های هنر دوبله گام گذاشت اما بعدها زندگی مشترک شان ادامه پیدا نکرد و از هم جدا شدند و حاصل این ازدواج دختری به نام رستا بود.
تهامی در ادامه همین صحبت ها به پیشرفتی که شهلا ناظریان به سبب کمک های زنده یاد حسین عرفانی، دیگر دوبلور باسابقه کشورمان بدست آورد، اشاره ای داشت و گفت: بعدها که خانم ناظریان با آقای حسین عرفانی ازدواج کردند با ایشان هم کارهای هنری زیادی انجام دادند. اجراهای تلویزیونی و کارهای تئاتری زیادی با هم داشتند و کلا در کار هنری در کنار حسین عرفانی عزیز پیشرفت خیلی زیادی داشت تا جایی که توانست کم کم کار مدیریت دوبلاژ را به دست بگیرد و فیلم‌های خوبی دوبله کند. این دو بزرگوار دختر بسیار شایسته ای به نام مهسا دارند که او هم در کار دوبله است و اکنون خودش یکی از چهره‌های درخشان واحد دوبلاژ است و مدیریت دوبله هم انجام می دهد.
وی تاکید کرد: خانم ناظریان یکی از صداهای ماندگارمان در دوبله بود که طی این سالها به جای بهترین، مشهورترین و بزرگترین هنرمندان سینما و تلویزیون ایرانی و خارجی صحبت کرده است. اکنون از دست رفتن این هنرمند را در درجه اول به خانواده محترمشان و سپس به جامعه هنر و دوبلاژ ایران تسلیت می گویم.
این هنرمند عرصه صدا در پایان در پاسخ به اینکه با توجه به از دست رفتن تدریجی نسل طلایی دوبله، فکر می کنید نسل جوان می توانند روزی جایگزین آنها شوند؟ خاطرنشان کرد: باید سعی کنند. ما صداها و استعدادهای بسیار خوبی در دوبله داریم که اگر کوشش کنند می توانند کارهایی از خودشان نشان بدهند که مورد توجه قرار بگیرد.
شهلا ناظریان از پیشکسوتان عرصه دوبله و همسر حسین عرفانی، دیگر دوبلور فقید کشورمان، شامگاه یکشنبه، چهارم اردیبهشت ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. پیکر این هنرمند امروز چهارشنبه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می شود.
از درخشان ترین گویندگی های مرحوم ناظریان دوبله فیلم مشهور “کازابلانکا” است که به جای اینگرید برگمن در کنار گویندگی حسین عرفانی (همفری بوگارت) صداپیشگی کرد.
ناظریان در سریال های “سال های دور از خانه”، “رودخانه برفی”، “پزشک دهکده”، “امیلی در نیومون”، “افسانه شجاعان” و “افسران پلیس” هم گویندگی کرده است.
او در کارتون های “بل و سباستین”، “خانواده دکتر ارنست” و “افسانه توشیشان” نیز صداپیشگی کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *