22:40

ابراهیم گله‌دارزاده رئیس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به اینکه اولویت اجرا در نیمه دوم سال با گروه هایی است که اجرایشان به تعویق افتاده، عنوان کرد در این مدت گروهی از اجرا انصراف نداده است.
رئیس مجموعه تئاتر شهر در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت اجراهای تئاتر در نیمه دوم سال جاری با توجه به تعطیلی‌های صورت گرفته گفت: به دلیل شرایط پیش آمده و تعطیل شدن فعالیت‌های تئاتری درصد زیادی از گروه‌هایی که قرار بود اجرا داشته باشند با وجود آماده بودن و دریافت مجوزهای لازم برای اجرا و عقد قرارداد با مجموعه تئاتر شهر از اجرا باز ماندند. حتی گروه‌هایی نیز داشتیم که ۶ ماه یا بیشتر از قراردادشان گذشته است اما هنوز فرصتی برای اجرا پیدا نکرده‌اند از این رو طبیعتاً اولویت ما برای اجرا با نمایش‌هایی است که برای کارشان هزینه و برنامه‌ریزی کرده‌اند و از قبل در جدول اجراها وجود داشتند و پروسه عقد قراردادشان را سپری کرده‌اند.

وی ادامه داد: حتی از سال ۹۸ نمایش‌هایی را داریم که بعد از ۲ یا ۳ اجرا کارشان متوقف شده و در تمام این مدت هزینه‌های جانبی مثل حفظ دکور و لباس به کارگردان فشار آورده است از این رو فعلاً اولویت با این دوستان است و تا زمانی که اجرای این آثار به ثمر نرسد پذیرای گروه جدیدی نخواهیم بود.

گله دارزاده با اشاره به اینکه بحران کرونا اجازه برنامه‌ریزی را از مجموعه تئاتر شهر گرفته است، عنوان کرد: نکته مورد توجه دیگر در مدتی که من در خدمت دوستان در مجموعه تئاتر شهر بودم مشکلاتی است که در زمینه برنامه‌ریزی با آن مواجه شدیم. در طول این مدت ما سه بار پروسه برنامه‌ریزی را برای سالن‌های مجموعه انجام دادیم که هر سه بار به هم ریخت. برنامه‌ریزی کردن برای ۵ سالن و چند ماه پیاپی، پروسه طولانی و زمان‌بری است و نیاز به مذاکره و جلسات زیادی دارد اما به دلیل وضعیت موجود در کمتر از سه هفته کل برنامه‌ریزی‌های ما به هم می‌ریخت و کار را برای ما سخت می‌کرد.

رئیس مجموعه تئاتر شهر عنوان کرد: البته در طول این بحران ما هم کم‌کم آب دیده شده‌ایم و یاد گرفتیم که چطور تصمیم‌گیری کنیم که کمترین آسیب را برای گروه‌ها داشته باشد به عنوان نمونه در تفاهم نامه‌ای که در حال حاضر تئاتر شهر با گروه‌ها منعقد می‌کند تاریخ اجرا بر اساس فصل در آن درج می‌شود نه ماه و با توجه به اینکه در آن فصل چه نمایش‌هایی قرار است اجرا بروند و همچنین باز بودن سالن در آن بازه زمانی برای تقدم و تأخر اجراها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان نمونه اولویت اجرا در سالن اصلی به محض بازگشایی با نمایش «دکتر نون» هادی مرزبان است چون قرار بود از چند هفته قبل اجرایشان آغاز شود که به تعویق افتاد، بعد از آقای مرزبان بقیه دوستانی که در نوبت اجرا هستند مثل گلاب آدینه و حسین کیانی اجرا خواهند داشت مگر اینکه شرایط دیگری پیش بیاید. البته بعید می‌دانم گروهی اقدام به انصراف کند. همه گروه‌ها نگرانی‌هایی بابت کرونا دارند و برنامه‌ریزی‌های برخی از آنها به دلیل همین تعطیلی‌ها به هم ریخته و گروه‌هایی هم بوده‌اند که مجبور به تغییر بازیگرشان که به کار دیگری تعهد داشته، شده‌اند و یا متنشان را تغییر داده‌اند چون در شرایط جدید آن نمایشنامه مناسب اجرا نبوده است اما تا امروز گروهی از اجرا انصراف نداده است.

این کارگردان تئاتر در پایان یادآور شد: دوستان هنرمند تئاتر دوست دارند از من جمله‌ای بشنوند که دلشان به اصطلاح قرص شود اما به آنها می‌گویم باور کنید دل خود من هم قرص نیست برای همین نمی‌توانم آن را به شما منتقل کنم چون یکی از مهمترین مولفه‌هایی که این روزها باعث بلاتکلیفی شده و امکان برنامه‌ریزی را از همه ما گرفته است، خارج از چارچوب تئاتر قرار دارد؛ کرونا خارج از اختیارات ما، تصمیماتش را اعمال می‌کند و ما هم مجبوریم تابع شرایط باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *