17:30

مهدی غلامحیدری*

الف: تا همین چند ماه پیش، سینمای ایران در کُمای محض بود. وضعیتی پیش آمده بود که سینماگران فیلم‌شان را برای اکران نمی‌دادند و اگر احیانا تهیه‌کننده‌ای هم راضی می‌شد با اکراه فیلمش را اکران کند، هیچ امیدی به برگشت سرمایه‌اش نداشت چون مردم رغبتی به تماشای فیلم در سالن سینما نداشتند. دراین بلبشو، تنها اکران افتتاحیه و اختتامیه سریال‌های پلتفرم‌های نمایش خانگی بود که سالن‌های سینما را پر می‌کرد. یعنی سینما، اسبابی شده برای پروبال دادن و تبلیغ و فربه کردن رقبای قدرتمند و تازه رسیده‌ای که در نبود فیلم‌های مخاطب‌پسند سینمایی عرصه را برای یکه تازی و تغییر ذائقه مخاطب – از سینما به پلتفرم‌های نمایش خانگی – خالی دیده بودند و حسابی جولان می‌دادند.
در چنین زمانی است که مدیر یکی از مطرح‌ترین پردیس‌های سینمایی کشور صحبت از بازار سوت و کور سینما و این‌که خرج و دخل یومیه سالن‌های سینما با هم نمی‌خواند، می‌کند. او تصریح می‌کند با ادامه این روند، حتی قادر به تامین هزینه آب وبرق مصرفی خود هم نیستند و مجبور به تعدیل برخی نیروها می‌شوند. البته این بی‌رونقی آن‌قدر کشدار شد که درنهایت خبر تغییر کاربری برخی سینماها در گوشه وکنار کشور پیچید …

ب: بیش از یک هفته است که «گشت ارشاد۳ »، اکران شده است، فیلمی که در همین مدت کم توانسته بسیاری از رکوردهای گیشه را در اوضاع کرونایی جابه‌جا کند…
واقعیت این است که فروش یک فیلم در گیشه، معادله ساده‌ای دارد: «فیلمی که حرف مردم را بزند، برای آن‌ها ساخته شده باشد، مخاطب خود را در هر شرایطی پیدا خواهد کرد.»
این قانون کلی ماجرای استقبال از یک فیلم است. حتی اگر همه منتقدان به صف شوند و آن را بکوبند. بازهم فیلم در گیشه و در مواجهه با مخاطب موفق خواهد بود. چون بدمان بیاید یا نه، منتقدان سینمای ما هیچ جایگاهی در بین انبوه مخاطبان سینما ندارند. «گشت ارشاد ۳» دقیقا ویژگی‌ها و مختصات یک اثر مخاطب‌پسند را دارد. … با وجود آن‌که فیلم، بازیگر اصلی‌اش یعنی حمید فرخ‌نژاد را در اختیار نداشت و شیوع کرونا هم مخاطبی برای سینما نگذاشته بود، فیلم آماده نمایش شد. بیشتر پیش‌بینی‌ها به این نکته اشاره داشت که گشت ارشاد ۳ دیگر نمی‌تواند خاطره خوشِ استقبال گسترده مردم از «گشت ارشاد» ۱ و ۲ را تکرار کند .اما فیلم اکران شد و پیش بینی‌ها غلط از آب در آمد. فیلم در گیشه به شدت موفق شد و توانست مخاطب قهر کرده با سینما را با پرده نقره‌ای آشتی دهد …
وقتی در باره موفقیت «گشت ارشاد ۳» در گیشه حرف می‌زنیم، یادمان باشد که این موفقیت بدون عقبه حمایتی عظیم تبلیغات تلویزیونی و با جرح و تعدیل‌های فراوانی که بر روی فیلم انجام گرفت، به دست آمده است. به عبارت دیگر، فیلم آن‌قدر مصالح داستانی داشته که با وجود همه این مسایل، باز در جذب مخاطب موفق عمل کند …

ج: جسارت سعید سهیلی در پرداختن به داستانی به شدت امروزی که بضاعت ملتهب شدن را دارد و نیز بهره‌مندی از شوخی‌های هوشمندانه با برخی از شخصیت‌ها و مسائل داغ روز، قابل تامل است این همان نکته ظریف والبته کلیدی است که از دید مخاطب تشنه سینما دور نماند و اولین واکنش آن‌ها استقبال گسترده از گشت ارشاد ۳ بود.
برای یک فیلم هیچ موفقیتی بزرگ‌تر از این نیست که خود مخاطبان به دیگران توصیه کنند فیلمی را ببیند. «گشت ارشاد ۳» از آن دست فیلم‌هایی است که در تبلیغ سینه به سینه مردم به این فروش دست یافته و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد …
به نظر می‌رسد سخت‌گیری سهیلی در نگارش فیلمنامه و وسواسش بر روی اجزای داستان و نیز اجرای درست آن‌ها، همه نتیجه داده و این را می‌شود در شلیک خنده‌های انبوه مخاطبان «گشت ارشاد» در سالن‌های سینما دید…
*منبع: سایت خبرآنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *