12:04

در اقلام تبلیغاتی فیلم سینمایی «گشت۳» از تصاویر و نام بازیگر هنجارشکن استفاده نشده، اما آیا صحنه‌های حضور این بازیگر هم از فیلم حذف شده است؟

سعید سهیلی از سال ۱۳۷۵ با نگارش فیلمنامه «توفان شن» و سپس نویسندگی و کارگردانی «مردی شبیه باران» به صورت جدی وارد سینما شد. او که متولد تربت حیدریه است، در جنگ تحمیلی حضوری فعال داشت و پس از پایان جنگ، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را در حوزه هنری خراسان پی گرفت.

به گزارش فارس، سهیلی در حوزه هنری خراسان با جواد شمقدری (متولد ۱۳۳۸ مشهد) که همسن و هم‌صنفش بود، آشنا شد و این آشنایی به نگارش مشترک تنها فیلم سینمایی ایران با موضوع واقعه طبس انجامید. سهیلی پس از آن، نخستین فیلم دفاع مقدسی خود را نوشت و با ابوالفضل پورعرب مقابل دوربین برد. ۲ سال بعد، «مردی از جنس بلور» را باز هم با بازی پورعرب مقابل دوربین برد که البته ارتباط غیرمستقیم به دفاع مقدس داشت.

سهیلی سال ۱۳۷۸ «سهراب» را با بازی جمشید هاشم‌پور ساخت که این فیلم هم ارتباط غیرمستقیمی به دفاع مقدس داشت. پس از آن و در سال ۱۳۸۰، او «شب برهنه» را با بازی شادمهر عقیلی نویسندگی و کارگردانی کرد؛ این دومین فیلم عقیلی پس از «پر پرواز» (تولید ۱۳۷۹، نمایش ۱۳۸۰) بود که البته هنگامی (سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲) روی پرده رفت که او دیگر در ایران حضور نداشت و ۳۹۰ هزار تماشاچی داشت.

* موفقیت سعید سهیلی با «چارچنگولی»

سال ۱۳۸۶، سهیلی سراغ یک سوپراستار دیگر رفت؛ «بهرام رادان» و «چهارانگشتی» را ساخت که البته فروش چندانی در گیشه نکرد و مجموعاً ۱۵۸ هزار بلیت فروخت. اما سال بعد با ساخت کمدی «چارچنگولی» این شکست را فراموش کرد و در صدر جدول فروش فیلم‌های ایران ایستاد. «چارچنگولی» در سال ۱۳۸۷ یک میلیون و ۳۷۹ هزار بلیت فروخت و در سال ۱۳۸۸ هم ۱۷۹ هزار بلیت.

شاید همین موفقیت بود که سهیلی را در ادامه به ساخت فیلم‌های کمدی سوق داد: «ازدواج در وقت اضافه» و «گشت ارشاد».

«گشت ارشاد» که جزء اکران‌های نوروز ۱۳۹۱ بود، بار دیگر نام سهیلی را به عنوان یک کارگردان پرفروش مطرح کرد. «گشت ارشاد» از پنج شنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۰ اکران خود را آغاز کرد و در مجموع توانست ۴۶۱ هزار نفر آن را دیدند و در رده چهارم پرفروش‌ترین فیلم ایران در سال ۱۳۹۱ قرار گرفت. آن سال «کلاه قرمزی و بچه ننه» با یک میلیون و ۴۶۹ هزار بلیت در رتبه نخست گیشه قرار گرفت. سال قبلش «اخراجی‌ها۳» با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاچی، پرفروش‌ترین فیلم ایران شده بود.

سهیلی بعد از این فیلم، با فیلم اجتماعی «کلاشینکف» در جشنواره فجر حضور یافت و پس از اکرانش در سال ۱۳۹۳ موفق شد با ۴۴۸ هزار تماشاچی،‌ رتبه هشتم پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد. او سپس بار دیگر سراغ «گشت ارشاد» رفت که البته با نام «گشت۲» مجوز نمایش گرفت. این کمدی از نسخه اول هم در گیشه موفق‌تر عمل کرد و با ۲ میلیون و ۳۳۶ هزار تماشاچی، عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۶ را به خود اختصاص داد.

این کارگردان، چهاردهمین فیلم خود را با نام «ژن خوک» ساخت که البته توفیق چندانی در گیشه نداشت. به همین دلیل، برای پانزدهمین فیلم خود باز هم سراغ فرمول قدیمی‌اش یعنی «گشت ارشاد»‌ رفت.

سهیلی «گشت ۳» را تابستان سال گذشته مقابل دوربین برد، با این تفاوت که حمید فرخ‌نژاد در کنار ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی حضور نداشت و جای او را امیر جعفری گرفت. همچنین بهنام بانی و ریحانه پارسا هم به ترکیب بازیگران اضافه شدند تا فروش فیلم در گیشه تضمین شود. با این حال، حضور در شرایط کرونایی از یک سو و همچنین مهاجرت ریحانه پارسا و انتشار عکس‌های نیمه‌برهنه از او، اکران فیلم را با حاشیه‌های جدی مواجه کرد. پارسا در این فیلم، نماینده یک شرکت پخش موسیقی است که با پیکان (بهنام بانی) قرارداد می‌بندد و سپس مدیر برنامه‌های این خواننده می‌شود.

* حمایت وزیر ارشاد از اکران «گشت۳»

اکران گشت۳ در دولت پیشین محقق نشد تا اینکه در دولت کنونی روی پرده رفت. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیراً در دیدار با اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، بدون نام بردن از آخرین ساخته سعید سهیلی گفته بود: «اگر یک تهیه‌کننده و یا کارگردانی ۱۰میلیارد تومان هزینه می‌کند و یک فیلم سینمایی می‌سازد، نباید سرمایه این افراد برای رفتار یک بازیگر به خطر بیفتد.»

بنابراین می‌شد فهمید که همه سکانس‌های مربوط به بازی ریحانه پارسا در «گشت۳» حذف نشده است! البته در اقلام تبلیغاتی فیلم از عکس و نام این بازیگر پرحاشیه و هنجارشکن استفاده نشده است که به‌نظر می‌‌رسد جزء شروط توافقی شورای صدور پروانه نمایش با سعید سهیلی باشد.

البته این حواشی به ضرر فیلم تمام نشد و باعث شده است که فیلم طی یک هفته ۷ میلیارد تومان بفروشد.

با این حال، ساعد سهیلی بازیگر فیلم و فرزند سعید سهیلی در استوری اینستاگرام خود مخاطبان سینما را به دیدن فیلم در هفته‌های نخست تشویق کرده بود! شاید او هم می‌داند که هر چه بیشتر از زمان اکران «گشت۳» بگذرد، ضعف مفرط آن بیشتر مشخص می‌شود و تماشاچیان کمتری مایل به تماشایش خواهند بود.

* شوخی‌های بی‌مزه کلامی و مجازی

«گشت۳» بیش از آن که یک فیلم باشد، به نماهنگ و کلیپ‌های اینستاگرامی شباهت دارد. حتی تبلیغات درون فیلم هم بیرون می‌زند؛ از هتل‌های مشهد گرفته تا تبلیغ تن ماهی! همچنین تصاویری که ابتدای فیلم برای توجیه حذف عباس (حمید فرخ‌نژاد) پخش می‌شود، علاوه بر اینکه از کیفیت نازلی برخوردار است، توجیه منطقی و عقلانی ندارد. حضور امیر جعفری هم نتوانسته جای خالی فرخ‌نژاد را پر کند.

مخاطب با پیشنه‌ای که از دو فیلم قبلی گشت ارشاد دارد، به امید دیدن اثری کمدی وارد سالن سینما می‌شود، اما چیزی که روی پرده می‌بیند فیلمی مغشوش در فرم و داستان است و شوخی‌های کلامی بی‌مزه و اخذشده از فضای مجازی، همچنین بیانیه‌‌خوانی سیاسی هم خنده‌ای بر لبان او نمی‌آورد. پایان‌‌بندی کلیشه‌ای فیلم «گشت۳» هم نمی‌تواند تماشاچی را با رضایت از سالن خارج کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *