17:03

یادداشت / شاهپور محمدی
آنچه از رفتار و برخورد و گفتار مسولان سینمایی کشور استنباط می‌شود این‌ است که این عزیزان‌ نه تنها به انتقادهای سازنده توجهی نشان نمی‌دهند‌، بلکه گاه از طرح دیدگاه‌ها و نقد عملکردها از سوی منتقدان، سو برداشت هم می‌کنند.
چندی پیش موضوع تعیین تکلیف معیشت و برخی گرفتاری‌های سینماگران با عنوان وزیر ارشاد در مطبوعات و رسانه‌ها منعکس گردید و از شخص وزیر خواسته شد عنایت کنند و به مشکلات اقتصادی‌، کرایه مسکن هنرمندان و موضوع سینماگران در بند، خود راسا ورود کنند.
دیگر همکاران و نویسندگان مطبوعاتی نیز چنین درخواست‌های مشابهی را به روشنی در رسانه‌ها مطرح نمودند‌.
اما آنچه در صحبت‌های اخیر مسول سازمان سینمایی دیده شد‌، طرح موضوع رسیدگی به معیشت سینماگران را «‌بازی سیاسی‌» خواندند.
حرفی که در شأن یک مسئول دولتی نبود و لازم است در این زمینه پاسخگو بوده و شفاف سازی کنند.
مسول دولتی سینما باید به جامعه سینمایی کشور توضیح دهند که وقتی می‌گویند‌:
موضوع معیشت دستاویز بازی سیاسی نشود‌، دقیقا منظورشان چیست ؟!
بفرمایند کدام بازی سیاسی‌؟
ما بر مبنای رسالت رسانه ای خود بطور خیلی ساده و شفاف به شخص وزیر اعلام نمودیم که هنرمندان این کشور بدلیل گرانی و تورم افسار گسیخته دچار مشکل اند ، انها نمی‌توانند از پس کرایه خانه های سنگین خود بربیایند و این مهم نیازمند رسیدگی و دستور فوری شخص وزیر بعنوان نماینده دولت است.
اقای خزایی لطف کنند شفاف‌سازی کنند که کجای این کلمات و جملات سیاسی بوده و رنگ و بوی سیاست میدهد ؟
چرا بدون دقت به محتوای مطالب و خواسته ها ، انگ سیاسی به اصحاب رسانه می‌زنید‌؟
چنین لحن و بیانی ، مناسب و برازنده یک مدیر فرهنگی نیست.
شأن اصحاب هنر را با اینگونه کلمات پایین نیاورید.
لحن و گفتار در حوزه فرهنگ و ادب و سینما برای خود آدابی دارد و دل‌بخواهی نیست.
ما شخص وزیر را در مطالبات خود مورد خطاب قرار دادیم و دلیل آن هم این بود که هیچگونه تلاش و حرکت مثبتی تاکنون از جانب شما در جهت ایجاد یک رفاه حداقلی برای خانواده سینما مشاهده نگردیده است.
شاید هم به امید کمک‌های صدقه‌ای صندوق هنر نشسته‌اید که هم اکنون ماه‌هاست هنرمندان را فراموش کرده اند‌!!
یا اگر در اینگونه زمینه ها وظایف و مسولیتی ندارید لطف کنید به طور صریح و شفاف اعلام کنید تا اهالی سینما تکلیف خود را بدانند.
نمی‌شود هم موضوع را سیاسی بخوانید و هم بر حل آن تاکید کنید در حالی که کاری از دست شما ساخته نیست.
سالهاست که در رسانه ها اعلام می‌کنیم که زیر ساخت های اقتصادی سینمای این کشور می‌بایست آنقدر قوی و محکم باشد که حتی نیازی به کمک‌های صدقه‌ای صندوق وجود نداشته باشد که لازمه آن هم وجود یک مجموعه مدیریتی مقتدر در سازمان سینمایی با ابتکار عمل‌های فراوان است و متاسفانه چنین دغدغه هایی در این سازمان سالهاست که مشاهده نمی‌شود.
اگر مرد عمل هستید حداقل بفرمایید که کی قرار است چنین فعالیت های زیربنایی از طرف این سازمان آغاز گردد؟
حتما باید کار به جایی برسد که هنرمندان و سینماگران برای اعلام گرفتاری‌های خود مقابل مجلس و وزارت ارشاد تحصن کنند و یا در کنار خیابان ها چادر بزنند تا شما باور کنید که مشکل دارند و تازه تصمیم بگیرید که اقدامی را صورت دهید‌‌؟
بهتر نیست به جای سو برداشت و سیاسی خواندن خواسته ها و مطالبات سینماگران به وظایف سنگین خود در قبال سینماگران عامل باشید و از هم اکنون حرکتی از خود نشان دهید .؟
وقتی اصحاب قلم حرکتی از شما نبینند بیکار نمی‌ نشینند و مجبورند مطالبات خود را به هر شکل ممکن به مدیران بالادستی دولتی انعکاس دهند .
اما چقدر بهتر می‌بود که قبل از چنین اقدامی شما بعنوان مسول سینمای کشور راسا و به موقع برای پیگیری چنین موضوع مهمی از طریق دولت اقدام می‌کردید و اجازه نمی‌دادید تا کار به اینجا بکشد و سینماگران تا این حد به گرفتاری بیفتند.
اگر واقعا فرد دغدغه مندی هستید سریعا دست به کار شوید و یا اگر دغدغه ای ندارید و کاری از شما ساخته نیست ، حداقل مطالبه‌گران را متهم به سیاسی کاری نکنید و اجازه دهید خود به پیگیری مطالبات شان بپردازند‌.
ما از شما نخواستیم به این موضوع ورود کنید‌، چون انگیزه و توانی برای ورود و حل مشکل از جانب شما را از زمان تشریف فرمایی‌تان مشاهده نکرده ایم.
شما روز اول مدیریت خود اعلام نمودید برای حل مشکلات سینماگران آهی در بساط این سازمان نیست و خود را کنار کشیدید.
حتما یادتان هست‌.
پس اگر توان لازم را در این زمینه‌ها ندارید، حداقل لطف کنید و پیگیری اصحاب سینما را به سیاست گره نزنید که غیر از فرافکنی و فرار از واقعیت‌، معنای دیگری نمی‌توان بر آن نهاد.
ما از عملکرد شما در مورد ایجاد یک رفاه حداقلی برای سینماگران ناامید بودیم و با این اظهارات عجیب‌تان ناامید‌تر شدیم پس اجازه دهید موضوع را از مسیری دیگر و افراد دیگری پیگیری کنیم تا شاید به نتیجه برسد.
و اما یک توصیه‌.
یک مدیر باهوش در هر سطحی به خوبی می‌داند که تنها راه موفقیت و پیشبرد اهداف او استفاده از آرا، نظرات و دیدگاه های سازنده اصحاب نقد و رسانه است، روحیه‌ای که متاسفانه کمتر از شما دیده می‌شود و یا اصلا دیده نمی‌شود‌.
هر چقدر اصحاب قلم و رسانه در نهایت دلسوزی مسیرهای مختلف پیشرفت و رشد و ارتقای سینما را در اختیار شما قرار می‌دهند‌، متاسفانه به همان اندازه از این مسیرها فاصله می‌گیرید.
گواه آن هم عدم واکنش شما به این آرا و نظرات و پیشنهادات روشنگرانه و به کار بستن آنهاست.
بدون داشتن روحیه نقد پذیری تاکنون هیچ مدیر و سازمان و تشکیلاتی موفق نبوده است.
بارها اعلام کرده‌ایم که فرصت و زمان برای یک مدیر سینمایی دولتی جهت ایجاد تحولات کلان و اساسی در حوزه سینمای کشور بسیار کم و محدود است‌، چرا که چنین مدیرانی با یک استیضاح وزیر‌، به راحتی عوض می‌شوند و سینما می‌ماند و انبوهی از طرح‌های ناقص و نیمه تمام بر روی میز و برای مدیر بعدی…
چرخه معیوبی که حداقل سی سال است در حال تکرار شدن است.
پس اگر برای کار و تحول آمده اید و قواعد ایجاد تحول و دگرگونی را بلدید، سریعا در همه زمینه ها دست به کار شوید که برای فردا دیر است.
اگر غیر از این عمل کنید به یک فرصت‌سوزی بزرگ و تاریخی دست خواهید زد.
موضوع معیشت و گرفتاری سینماگران نباید به جایی برسد که اصحاب قلم بخواهند در مورد آن اینهمه در رسانه ها فریاد بزنند و گوشزد کنند.
این مشکل با یک خرد جمعی در وزارت ارشاد و به کمک دولت قابل حل است‌، به شرطی که جملگی همت کنید‌.
می‌توانید مطالب ارایه شده محضر وزیر گرامی را در باب تحول سینما در رسانه مرور کنید‌.
این مطالب در شماره‌های پیشین بانی‌فیلم منعکس گردیده است و نیاز به تکرار آن در این مقال نیست.
به اهمیت این راه کارهای ارایه شده اندیشه کنید و اقدامات خود را سریعا شروع کنید که در غیر اینصورت تاریخ در مورد عملکردتان قضاوت های خود را خواهد کرد.
حواس‌تان باشد جایگاهی که در ان قرار گرفته‌اید بسیار جایگاه حساسی است‌.
سطح انتظار از شما زیاد است‌. نمی‌توان در این وادی حساس‌، ذایقه‌، توان‌، اندیشه و پتانسیل یک طیف کثیر هنرمند و‌ اندیشمند را به راحتی نادید گرفت.
سعی کنید در قالب اتاق فکر از مشاوران متبحر سینما بهره بگیرید و به اقدامات اساسی دست بزنید‌.
فرصتها برای ایجاد یک تحول و دگرگونی اساسی به واسطه تیم مدیریتی شما بسیار اندک است و نیازمند آن است عقب‌ماندگی‌ها سریعا جبران شوند.
سینما به یک عزم ملی و خیرش اساسی ‌نیاز دارد‌.
میبایست در نهایت بی‌طرفی از همه سلایق و گرایشات سیاسی موجود در جامعه سینمایی کشور در مسیر پیشرفت و اعتلای سینما بهره گرفته و از آنها استقبال کنید.
شما نباید به گونه‌ای رفتار کنید که نماینده گرایش فکری خاصی در این کشور هستید و باید تلاش کنید همه سلایق فکری را در زیر یک چتر واحدی بیاورید.
باید کاری کنید که همه سینماگران کشور، خروجی تحولات ایجاد شده از طرف سازمان سینمایی را به طور شفاف ببینند و لمس کنند تا بتوانند با امید و انگیزه فعالیت کنند.
مکانیسم این ایجاد ارتباط را نیز در قالب انتخاب یک «‌سخنگوی سینما‌» از طرف سازمان سینمایی بارها اعلام کرده‌ایم که متاسفانه دقت و عنایت کافی را برای چنین امر مهمی نداشته‌اید.
تحول در سینما صرفا برگزاری جشنواره های رنگارنگ و‌ صدور بخشنامه‌های دولتی برای اصحاب سینما نیست.
اینها جزو حداقل‌ها بوده و نگاه محدود و کارمندی به سینماست.
تحول از زیرساخت ها باید آغاز شود‌.
نحوه ایجاد تحول و حرکتهای اساسی را قطعا می‌دانید.
برخی از آنها نیز مدام از طرف اصحاب نقد‌، قلم و اندیشه مطرح میشوند و می‌بایست با هوشمندی تمام از این نقشه راه‌ها نیز استفاده کنید و بعد از گذشت چهل سال به بدنه کهنه و فرسوده سینما سر و سامان اساسی بدهید و تغییرات بنیادین ایجاد کنید.
نه اینکه وظایف کلان و اصلی خود را فراموش کرده و با پرداختن به حاشیه ها برای خود و دیگران سوتفاهم ایجاد کنید که در شأن شما و سینماگران نیست.
و اینکه همیشه یادمان باشد پیشرفت سینما بدون حضور منتقدان و اصحاب قلم میسر نخواهد بود پس لازم است دیدگاه‌ها و پیشنهادات ایشان را در مسیر پیشرفت سینما به کار ببندید.

Sent from my iPhone

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *