12:32

کاوش در ارگ تاریخی دهدشت با هدف جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر عرصه و حریم ارگ تاریخی و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری تاریخی در این شهر آغاز شد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حسین سپیدنامه سرپرست هیئت باستان‌شناسی 14 تیر 1401 با اعلام این خبر گفت: بافت تاریخی دهدشت یکی از شهرهای مهم جنوب غربی ایران در دوران اسلامی است که از حدود دو دهه پیش مورد فعالیت‌های پژوهشی کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است.
او افزود:کاوش در بنای ارگ تاریخی با اهداف پیگردی و خواناسازی برجها و باروی ارگ، شناخت پیشینه شکل‌گیری بنای ارگ دهدشت و تبیین مسائل تاریخی منطقه کوهگیلویه و بلادشاپور در دوران تاریخی- اسلامی انجام خواهد شد.
این باستان‌شناس، جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر عرصه و حریم ارگ تاریخی، مطالعه روند شکل‌گیری و جزییات معماری بنا، برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت و همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری تاریخی در این شهر، را از جمله مواردی خواند که لزوم کاوش و خواناسازی ارگ دهدشت را ضروری می‌سازد.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی اظهار‌کرد: یافته‌های منقول مانند سفال و غیرمنقول مانند بقایای معماری فصل نخست کاوش در سال 1399در این محوطه تاریخی که بیرون از بارو و فضاهای ارگ و به خواناسازی بخش‌هایی از باروی ارگ انجامید، نشان داد که ارگ تاریخی دست کم سه دوره بازسازی شده است.
سپیدنامه گفت: براساس عکس هوایی دهه 40 سازمان جغرافیایی ارتش و عکس ماهوارهای کنونی محوطه بنای ارگ، که با شواهد معماری فصل قبل ژئورفرنس شد، در این فصل کاوش در دو ترانشه 10 در 10 متر بر روی برج و باروی ارگ در ضلع غربی و یک ترانشه که بر روی برج ضلع جنوبی ایجاد خواهد شد انجام می‌شود تا بتوان شواهد برجای مانده از این دو ضلع بنا را که تقریبا بخش اعظم آنها طی چهار دهه گذشته تخریب شد است، را خواناسازی کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *