همراه با دوپینگ هالیوودی!

13:15

سریال «تهران» که از آن به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین سریال‌های جاسوسی اسراییلی در سال‌های اخیر یاد می‌شود و در ایران با نقدهای جدی روبه‌رو شد، حالا به فصل دوم رسیده است.
به گزارش مهر، هرچند سریال «تهران» در ایران موفقیتی نیافت و نتوانست در میان مردم ایران مخاطبان چندانی به دست آورد، اما از نظر سازندگانش و برخی مخاطبان خارجی بالاتر از دیگر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ساخت سریالی درباره ایران شناخته شد.
این سریال در بخش بین‌المللی جوایز امی نیز برنده جایزه شد و سازندگانش را بیش از پیش به ساخت دنباله آن ترغیب کرد.
فصل دوم این سریال که از پنجشنبه، ۲ اپیزودش به صورت آنلاین در سرویس اپل در اختیار مخاطبان قرار گرفته با تبلیغ بسیار کارش را شروع کرد. یکی از تلاش‌هایی که برای تبلیغ این سریال به کار بسته شد وارد کردن گلن کلوز بازیگر هالیوودی در سریال بود تا امکان صحبت کردن بیشتر درباره سریال را فراهم کند.
فصل اول این سریال که در ۸ اپیزود تهیه شد پاییز سال ۲۰۱۹ روی آنتن رفت و با وجود اینکه تلاش فراوانی خرج شد تا صحنه‌های فیلم که همه در آتن، پایتخت یونان، فیلمبرداری شده بتواند یادآور تهران و ویژگی‌های مکانی‌اش باشد، این تلاش نزد مخاطبان ایرانی کاملاً ناکام ماند و نقدهای زیادی بر این جنبه از سریال در مطبوعات ایرانی ارایه شد.

داستان «تهران» درباره چیست؟
در این مجموعه شخصیتی به نام تامار رابینیان که دختر جوانی است که نقشش را نیو سلطان بازی کرده در نقش مامور موساد وارد ایران می‌شود تا بتواند مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود. وی که ریشه‌ای ایرانی دارد و با خانواده‌اش در اسراییل زندگی می‌کند هنوز خاله‌ای در ایران دارد و ملاقات وی بهانه ورود او به ایران است.
در حالی که فصل اول با ناکامی اسراییل در حمله هوایی برای از بین بردن تاسیسات هسته‌ای ایران به پایان رسید و به جای آن یک هواپیمای اسراییلی سرنگون شد، فصل دوم از جایی که داستان متوقف شده بود ادامه پیدا می‌کند. خلبان اسراییلی اسیر شده و در تهران زندانی است و تامار در تلاش است تا راهی برای نجات وی پیدا کند.
در ادامه تامار با شروین هکر جوان ایرانی که به وی کمک کرده و در تهران پنهان شده و دو ماه پس از پایان فصل اول باید ماموریت اصلی را که بلاتکلیف مانده به پایان برساند. اما این فصل تکرار فصل قبل نیست و ماموریت جدیدی در راه است که می‌تواند شامل مانورهای موساد و سپاه در برابر هم باشد.
در فصل دوم افسر اطلاعاتی سپاه با بازی شان توب که در آخرین صحنه فصل اول تیر خورده بود، باز گشته است تا از خروج جاسوسان اسراییلی از ایران، جلوگیری کند.
در پایان قسمت اول این فصل گلن کلوز در نقش مرجان منتظری زنی بریتانیایی ظاهر می‌شود که ترکیبی از فارسی انگلیسی صحبت می‌کند و شخصیتی مرموز و مشکوک است ولی قهرمان اصلی مجبور است همراهی وی را بپذیرد چون راه دیگری ندارد.
به نظر می‌رسد اپل همه تلاش خود را کرده تا بتواند با استفاده از درام‌های جاسوسی در رقابت با دیگر سرویس‌های نمایش آنلاین از قافله جا نماند.
در حالی که فصل اول با شکست کامل ماموریت تامار به پایان رسید وی در این فصل تلاش دارد به پسر یکی از قدرتمندترین مسئولان ایرانی نزدیک شود. به همین منظور فضاهای شیک از باشگاه‌های ورزشی تا رستوران‌ها و مهمانی‌ها در مرکز داستان قرار می‌گیرد تا فیلم ضمن اینکه روی دیگری از ایران را نشان می‌دهد از نظر صحنه‌های پر زرق و برق چیزی از فیلم‌های مشابه خارجی کم نداشته باشد.
منتقد گاردین با تماشای ۲ اپیزود اول این فصل حسابی سرشوق آمده و می‌گوید اگر قرار بود همه فصل با هم استریم شود زیادی‌اش می‌شد. وی از این فیلم به عنوان تریلری هیجان‌انگیز یاد کرده که حضور گلن کلوز قدرت یک ستاره را به کشش درام جاسوسی افزوده است.
نشریه تلگراف نیز نوشته است: تلویزیون اسراییل از زمانی که سریال «زندانیان جنگ» را در سال ۲۰۱۰ ساخت و الهام بخش ساخت سریال «هوملند» با تمرکز بر دوستی دو دشمن شد، تلاش کرده تا خود را بالا بکشد، اما غیرممکن است بخواهیم به بازسازی «تهران» فکر کنیم که سریالی پرتنش است. این درام پرتره‌ای ظریف از کشوری را ترسیم می‌کند که اغلب آن را به عنوان کشوری یک بعدی و ضدغرب تصویر کرده‌اند.

عوامل «تهران»: این سریال صهیونیستی نیست!
عوامل اسراییلی ساخت این سریال اما همواره تاکید کرده‌اند که این سریال بر مبنای سیاست‌های رژیم صهیونیستی ساخته نشده و قصد آنها ساخت فیلمی پرتحرک و انسانی بوده است.
دانا ادن که از تهیه‌کنندگان سریال است پس از دریافت جایزه امی با تاکید بر این مساله گفت: «تهران فقط یک سریال ملی و متعلق به کشور اسراییل نیست؛ بلکه به درک و شناخت انسان‌هایی می‌پردازد که در پشت خطوط، به عنوان دشمن شما شناخته می‌شوند.»
نیو سلطان بازیگر نقش اصلی در مصاحبه با ورایتی نیز بر این مساله تاکید کرده که این سریال جنبه خوب و بد ندارد بلکه بیشتر به درگیری و هیجان می‌پردازد و بیشتر درباره مردم واقعی تهران و اسراییل از یک زاویه هیجان‌انگیز است. وی تاکید کرده که در فصل دوم ماموریت برای تامار بسیار شخصی‌تر است و علاقه شخصی وی می‌تواند او را گیج کند و حتی کنترلش را برهم بزند.
هر چند در این سریال ماموران امنیتی و پلیس ایران کاملاً کارآزموده و بسیار شبیه کارآگاهان تیزهوش فیلم‌های هالیوودی تصویر شده‌اند و حتی موساد است که چهره‌ای خشن دارد، اما آنچه باید درباره این سریال بر آن تمرکز شود این است که توجهی به نظر واقعی مردم ایران نسبت به رژیم صهیونیستی ندارد و احساس موجود از این رژیم را به مخالفت یک جناح سیاسی خاص در ایران نسبت می‌دهد و همه تلاش سازندگان سریال نیز این است تا رژیم صهیونیستی را به عنوان یک کشور معمولی در منطقه مطرح کنند.

نادر طالب‌زاده: «تهران» محصول صادراتی رژیم صهیونیستی است
پیش از این و همزمان با اوج‌گیری تب و تاپ پخش فصل نخست سریال «تهران» زنده‌یاد نادر طالب‌زاده در برنامه تلویزیونی «عصر» به‌صورت ویژه به این سریال پرداخت و آن را «محصولی صادراتی» از رژیم صهیونیستی توصیف کرد که به سه زبان فارسی با زیرنویس عبری، انگلیسی و عربی ارایه شده است.
بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران نیز در این برنامه و در گفتگو با نادر طالب‌زاده درباره سریال «تهران» گفت: قسمت‌های پخش‌شده از سریال «تهران» هم خیلی خسته‌کننده است و هم تماشاگر را احمق فرض کرده است! آش آنقدر شور شده که فکر کنم تماشاگر اسراییلی هم بفهمد دیگر اوضاع اینگونه نیست! حتی تماشاگر ضدانقلاب خارج از ایران هم همینطور است و به نظرم شاید تماس بگیرند به تهیه‌کننده و بگویند با اینکه مخالف ایران هستیم ولی این خبرها هم نیست (با خنده)! می‌توان گفت این سریال یک ملودرام آبکی است.
افخمی درباره تحلیل خود از دلایل ساخت این سریال در شرایط کنونی توسط رژیم صهیونیستی عنوان کرده بود: در چند سال اخیر، به‌خصوص بعد از برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و مهم‌تر از آن ترور سردار سلیمانی و بدرقه میلیونی و غیرمنتظره او توسط مردم، دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به نوعی عدم اعتماد به نفس، پریشان‌گویی و تکرار حرف‌های نخ‌نمای که گویی حتی خودشان هم می‌دانند که معنایی ندارد گرفتار شده‌اند.
فصل نخست سریال «تهران» ابتدا در اسراییل پخش شد و پس از مدتی از طریق شبکه پخش اینترنتی اپل تی‌وی پلاس در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت.
فصل دوم نیز از ۸ اپیزود تشکل شده که ۲ اپیزود اول آن روز پنج‌شنبه گذشته پخش شد و هر هفته یک پیزود دیگر آن در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *